donderdag 3 juni 2010

ieder voor zich, interpretatie van een buitenlander

Een ding blijft me verbazen, in de Spaanse gemeenschap, althans in de Argentijnse is solidariteit niet een vaststaand feit tussen vrienden, familie. Gunsten bestaan wel degelijk, als het maar niet al te lastig is. Het kan, als het me uitkomt, is de leuze. En ja, kwestie van je eigen grenzen niet te overschrijden is het een topper. Je zal altijd gerust kunnen zijn dat de mensen nooit iets zullen doen tegen hun goesting. Anderzijds sta je er vaak gewoon alleen voor. Hoe erg mis ik op die momenten mijn lieve Belgische vrienden waarvan ik weet dat ze altijd paraat staan in goede en slechte tijden. De realiteit is op dat vlak wel harder waarschijnlijk als expat, dat kan.

Ieder voor zich en trek je plan. Waar is de solidariteit? Was er niet een tijd dat mensen meer op elkaar steunden en elkaar nodig hadden? Op zich is het wel goed dat je jezelf kan redden in het moderne leven, en toch... Waarom niet een beetje van je eigen behoeftes afstaan om een ander te helpen. Het kan toch ook voldoening geven...

De enkelboosdoeners blijven onbedwongen hun werk doen. Hopelijk wint aan het einde de medicijnman en kan het leven weer zijn gewone gang gaan.

5 opmerkingen:

  1. Kop op schattebol!!! Last van treurige nachtgedachten?
    en dankje voor de verheerlijking der Belgen (maar zò tof en solidair zijn we nu ook niet altijd hé ;-)
    Beterschap aan N zijn enkel
    x
    H

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Always look at the bright side of life, thedem, thedem .... ;-)

    Marc Sw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ai Laura toch,

    Het is inderdaad soms triest om te zien hoe mensen enkel met hun eigen wereldje bezig zijn. Ik ben ook meer van het solidaire type, en met veel plezier, al is het soms verleiderlijk of makkelijker om te zeggen "vanavond blijf ik in de zetel liggen in plaats van mijn vriendin te gaan helpen met haar verhuis". Nogthans, op een dag heb je zelf ook eens iemand nodig, net zoals jij dus. Dan begrijp ik je frustratie als er niemand is die je helpen kan. Opvoeden is de boodschap dus! Aan de kinderen leren we om te delen en niet bezitterig te doen over speelgoed of kleren, maar als we groot zijn vergeten we dat opeens. Gek hé! Ik pleit in ieder geval voor meer solidariteit zowel onder Belgen als Argentijnen! SOLIDARIDAD OLE! Ik kan van aan de computer misschien niet veel voor je doen, maar stuur je wel een warme troost-knuffel uit subtropisch België! WE LOVE YOU ALL! kuskus JR

    BeantwoordenVerwijderen
  4. uit het noorden waar de zon toch ook niet altijd in de hartjes schijnt een dikke knuffel ...

    BeantwoordenVerwijderen